Ogólnie o SEO

Czym jest i jak zrobić audyt seo?

O tym, jak ważny jest wynik strony internetowej w rankingu wyszukiwarki, nie trzeba przekonywać chyba nikogo. To w przeważającej mierze od tego aspektu zależy ilość odwiedzin notowanych na danej witrynie. Atrakcyjność strony dla robota wyszukiwarki zależy od wielu elementów. Wpływa na nią m.in. zaplecze linkowe tworzące system poleceń, które pozytywnie punktowane są przez algorytm, ale także struktura techniczna strony. W ocenie atrakcyjności danej strony pomaga seo audyt. Jego zadaniem jest wychwycenie słabych punktów witryny, które zaniżają jej atrakcyjność i opracowanie strategii naprawczej. Sprawdźmy, jak zrobić audyt seo.

Audyt seo co to jest?

Wykonaj darmowy audyt SEO – Kliknij tutaj!

Audyt seo to analiza konkretnej strony internetowej pod kątem jej mocnych i słabych stron. Prowadzi on do stworzenia raportu w postaci dokumentu zawierającego zbiór błędów, które zaniżają funkcjonalność witryny oraz jej atrakcyjność względem robota wyszukiwarki. Raport taki zawiera również szereg proponowanych zaleceń oraz strategii działania, których zadaniem będzie usprawnienie strony i poprawa błędów, a w efekcie końcowym również i uzyskanie lepszego wyniku w rankingu wyszukiwarki.

Audyt seo ma charakter dwuwymiarowy.

Pierwszy związany jest ze zbadaniem i określeniem stopnia funkcjonalności witryny dla użytkownika internetu, który będzie ją przeglądał. Chodzi tu o sposób grupowania treści, przejrzystość strony, intuicyjność interfejsu, atrakcyjną szatę graficzną. Wszystko to, co może sprawić, że odwiedzanie strony będzie przyjemne, a internauta zechce na niej pozostać.

Drugi wariant to atrakcyjność witryny dla robota wyszukiwarki, zatem wszystko to, co wpływa na przyznanie punktów, jak np. szybki czas ładowania strony czy brak duplikacji treści. Inaczej mówiąc, audyt seo to weryfikacja danej strony pod kątem jej przystosowania do wymagań wyszukiwarki oraz internauty.

Na co zwrócić uwagę przy audycie seo?

Zanim rozpoczniemy proces analizy i dokonywania oceny danej witryny, warto przygotować szczegółowy plan działania, tak żeby nie pominąć żadnego ważnego aspektu. Jest to tzw. audyt seo checklista, która powinna stanowić poradnik na co zwrócić uwagę przy audycie seo. Należy dobrze przemyśleć strategię dokonywanej analizy i zebrać dane ze wszystkich ważnych punktów, które wpływają na atrakcyjność strony względem wyszukiwarki i internauty. Elementy, które poddamy kontroli posłużą nam jak punkt wyjścia do dokonania optymalizacji witryny. Na co warto zwrócić uwagę?

Audyt podstawowy

Na początku dokonywanego audytu należy przeprowadzić weryfikację podstawową, która polega na kontroli serwisu.

  • Pierwszym aspektem jest stan indeksacji. Należy sprawdzić widoczność serwisu, ustalić ilość zwracanych stron oraz miejsce zwracania strony głównej. Pozwoli to na wyłowienie ewentualnych kar nałożonych na stronę lub jej słabych punktów jak np. niski stopień linkowania wewnętrznego.
  • Kolejnym krokiem jest ustalenie ilości stron docelowych oraz ich skuteczności na podstawie stopnia odrzuceń. Analiza ta da nam obraz na temat wartościowych stron w naszym serwisie. Następnie, należy sprawdzić czy strona główna jest widoczna po zapytaniu odnoszącym się do marki (naszego brandu). Należy zatem ustalić branding danej witryny. Jeżeli nie pojawia się ona na hasło będące nazwą marki, oznacza to, że strona uzyskała karę. Zachodzi wtedy potrzeba ustalenia co jest tego przyczyną oraz wyeliminowania błędów.
  • Kolejnym krokiem jest pamięć podręczna. Należy ustalić czy treść zawarta na witrynie oraz odnośniki wewnętrzne pojawiają się w cache.
  • Ostatnim punktem audytu podstawowego jest określenie stopnia współpracy strony z aplikacjami mobilnymi. Należy skontrolować czy strona i wszystkie jej podstrony wyświetlają się w sposób prawidłowy oraz czy jest widoczne oznakowanie kompatybilności z urządzeniami mobilnymi. To bardzo ważne parametry zarówno ze względu na praktyczność witryny dla internauty, jak i dla wymogów robota wyszukiwarki. Jeżeli strona wykazuje jakiekolwiek kłopoty z funkcjonalnością na aplikacjach mobilnych, należy je koniecznie usunąć.

Audyt rozszerzony

Kiedy analizę serwisową mamy za sobą, możemy przejść do kontroli rozszerzonej.

  • Zacznijmy od optymalizacji tytułów, sprawdźmy czy nie są za długie i czy znajduje się w nich nazwa firmy. Powinna ona wystąpić przynajmniej na głównej stronie.
  • Następnie, dokonajmy optymalizacji treści i opisów, sprawdźmy czy znajdują się w nich słowa kluczowe oraz ich odmiany i oszacujmy naturalność ich zastosowania. Sprawdźmy czy główna fraza występuje w pierwszym nagłówku.
  • Duże znaczenie ma opis wstawionych obrazków, który powinien pokrywać się z contentem witryny. Warto także sprawdzić rozmiar zastosowanych grafik i przeprowadzić ich kompresję, tak, by nie wydłużały procesu ładowania witryny.
  • Należy sprawdzić czy na stronach nie pojawia się duplikacja treści, która jest niekorzystnie odbierana przez wyszukiwarkę. Jeżeli tak jest, to należy dokonać procesu różnicowania. Błąd podwójnej treści bardzo często związany jest z występowaniem podstron. Idealnie obrazuje to sytuacja blogów, gdzie treść występuje na stronie głównej, a także na podstronie będącej wynikiem kalendarzowego grupowania wpisów. To poważny błąd, który zaburza optymalną strukturę strony i zawsze będzie ukarany przez robota.
  • Kolejnym aspektem jest sprawdzenie nagłówków. Treści pojawiające się na stronach powinny być sygnowane nagłówkami H1 i H2.
  • Następnym etapem jest analiza i optymalizacja adresów url. Nie mogą one być zbyt długie, ani składać się z identyfikatorów sesji.
  • Ważny jest także plik robots.txt. Pokaże on, które elementy witryny są blokowane dla robota. Czasami zbyt szeroki zakres elementów podlega blokadzie, co niekorzystnie wpływa na ocenę strony.
  • Na koniec, sprawdźmy czy po wyłączeniu Javascriptu, ciasteczek i CSS strona jest widoczna i posiada jakąkolwiek treść. To ważne, bo w taki sposób będzie ją przeglądał robot.

Wykonaj audyt SEO swojej strony za pomocą naszego darmowego narzędzia klikając tutaj. Na odsyłającej stronie koniecznie zapoznaj się z dobrymi praktykami.