Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych

Coraz częściej słyszysz o pozycjonowaniu stron internetowych, ale nie do końca rozumiesz, o co w tym chodzi? Świetnie trafiłeś! Już zaraz w kilku prostych krokach poznasz podstawy pozycjonowania stron internetowych, czyli popularnego SEO (ang. Search Engine Optimization). Co najważniejsze, dowiesz się, jakie korzyści płyną ze zwiększenia widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google. Usiądź wygodnie i poznaj nowe, nieszablonowe możliwości dotarcia do odbiorcy.

SEO? O czym mowa?

Aby móc wejść w świat SEO, najpierw poznaj definicję tego pojęcia, niezbędny klucz do skutecznej promocji.
SEO, czyli akronim od słów Search Engine Optimization, to działania mające na celu optymalizację stron www pod wyszukiwarki internetowe np. Google. Rezultatem takich działań jest podniesienie pozycji określonej strony internetowej w wyszukiwarce.

Krok 1. Wpisywanie fraz w Google

Wpisując w wyszukiwarce dowolną frazę np. sklep z ubraniami, po chwili otrzymujemy długą listę stron internetowych, zoptymalizowanych pod dane hasło. Warto zaznaczyć, iż pierwsza strona Google nie zawiera rankingu stron od najlepszych do najgorszych. Zawsze znajdują się na niej strony internetowe, które przez Google zostały uznane za najlepiej pasujące do wpisanego sformułowania.

Wyświetlone wyniki dla konkretnej frazy, można podzielić na reklamy płatne oraz wyniki organiczne. Google AdWords oferuje płatną usługę, dzięki której nasza strona będzie wyświetlana pod określonym hasłem np. sklep z ubraniami. Na poniższym zdjęciu płatna reklama została zaznaczona na czerwono.
Czym jednak są organiczne wyniki wyszukiwania? To nic innego jak pozostałe strony internetowe, które wyświetlają się na dane hasło, bez konieczności korzystania z Google AdWrods (płatnej reklamy).

google

Krok 2. Algorytm wyszukiwarki Google

Pewnie nie raz zastanawiałeś się, kto ustala kolejność stron internetowych w wynikach wyszukiwania? Otóż, kolejność ta nie jest przypadkowa, jest nieustannie kreowana m.in. przez szereg działań związanych z optymalizacją stron internetowych (pozycjonowaniem).

Najwyżej znajdują się oczywiście płatne wyniki wyszukiwania, czyli reklamy. Zaraz po reklamach, można znaleźć strony, które najlepiej odpowiadają wprowadzonemu w wyszukiwarkę zapytaniu.

Należy podkreślić, że to algorytm wyszukiwarki Google jest odpowiedzialny za poprawne ustawienie kolejności wyświetlonych stron. Czynników mających bezpośredni oraz pośredni wpływ na działanie powyższego algorytmu jest blisko 200.  Przykładowo możemy wyróżnić czynniki związane z treścią na stronie oraz czynniki związane z popularnością strony internetowej w Internecie.

Czynniki związane z treścią na stronie to przede wszystkim ilość i unikalność tekstu zamieszczonego na stronie, częstotliwość występowania słów kluczowych na stronie, również w nagłówkach tekstów. Ważna jest też optymalizacja kodu HTML strony, a także zawarcie słów kluczowych w adresie URL strony.

Czynniki związane z popularnością strony internetowej to linki (odnośniki) z innych stron internetowych, które bezpośrednio odsyłają do naszej strony www. Ponadto do tych czynników zalicza się obecność w social media (na Facebooku, Twitterze itp.). Ważna jest też popularność stron odsyłających, a w szczególności ich jakość oraz ilość odwiedzin.

Krok 3. Korzyści z wysokiej pozycji w Google

Zastanów się przez chwilę, jak często szukasz czegoś na 4, 5 lub jeszcze dalszej stronie wyszukiwania w Google? Większość ludzi potrzebuje na teraz znaleźć odpowiedź na wpisane zapytanie i nie ma czasu na poświęcanie dodatkowych minut, żeby próbować znaleźć, to co w danym momencie ich interesuje. Dlatego ponad 50% osób szukających konkretną frazę np. części rowerowe, klika w pierwszą pozycję wyszukiwania. Dla porównania, w 10 pozycję na pierwszej stronie wchodzi już tylko 11% użytkowników wyszukiwarki.

Od czego zależy ilość wejść na stronę? Głównie od ilości słów kluczowych. Szukając konkretnej rzeczy, wpisuje się różne frazy kluczowe oscylujące wokół konkretnego zagadnienia. Nieznacznie różniące się wpisanie frazy, często miesza w ustawieniach kolejności stron wyświetlających się w wyszukiwarce, co istotnie wpływa na ilość kliknięć w daną stronę. Strona dobrze zoptymalizowana pod wyszukiwarkę internetową, a więc z dużą ilością słów kluczowych, będzie się zdecydowanie lepiej pozycjonowała, dzięki czemu zyska wyższą pozycję w wyszukiwarce Google.

Przykład słów kluczowych:

Części rowerowe

google2 google3

Wyszukiwarka w pierwszej kolejności wyświetla strony związane z obecną lokalizacją użytkownika, w poniższym przypadku użytkownik znajduje się w pobliżu Zabrza
(miejscowość w województwie śląskim). Na samym początku wyświetleń wyników mamy płatne reklamy, a następnie strony, które zawierają słowa kluczowe w adresie URL strony. Wyszukiwarka dla frazy „części rowerowe” znalazła 645 000 stron, które są związane z powyższą frazą.

Części do rowerugoogle4

google5

W drugim przypadku zapytanie zostało nieco zmodyfikowane, zamiast „części rowerowe”, wpisano „części do roweru”. Pierwsza różnica w wynikach wyszukiwania to pojawienie się po prawej stronie ekranu nowych reklam związanych z powyższym zagadnieniem. W wynikach organicznych można zauważyć nową stronę „erowery.pl” występującą tylko dla tej frazy. Dla porównania, w odpowiedzi na to zapytanie wyszukiwarka wyświetliła 2 360 000 wyników. Jak widać, delikatnie zmodyfikowane zapytanie ma duży wpływ na ilość i jakość wyświetleń.
Najważniejsze korzyści z pozycjonowania stron internetowych:

– dotarcie do nowych klientów,
– zdobycie lojalności klientów wobec marki,
– utożsamianie się z marką,
– dobre zestawienie z social media,
– przejęcie klientów konkurencji,
– wspomaga ekspansję nowych rynków,
– skuteczna forma promocji firmy w sieci.

Tak więc, znajdując się wysoko w wynikach wyszukiwania, mamy większą szansę, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.  Jeśli zamierzasz pozyskać stałych klientów, chcesz rozpocząć ekspansję nowego rynku, to koniecznie zainwestuj w pozycjonowanie firmowej strony internetowej. Dzięki wyraźnemu zaznaczeniu swojej obecności w Internecie, Twoi klienci mogą łatwiej do Ciebie dotrzeć i skorzystać z Twoich usług. W innym przypadku przepadniesz w zgliszczu konkurencji, która cały czas trzyma rękę na pulsie. Postaw na skuteczną promocję i wybij się z tłumu przeciętnych firm – decyzja o dalszym rozwoju przedsiębiorstwa należy do Ciebie.

 


15 grudnia, 2014